Πέμπτη, 17 Μαΐου 2012

Ογδόντα μόλις χρόνια πριν, η πρώτη αεροπορική σύνδεση της Κύπρου με το εξωτερικό από τη Λεμεσό





Στις 19  παρελθόντος Απριλίου έκλεισαν αισίως ογδόντα χρόνια από τότε που πραγματοποιήθηκε η πρώτη αεροπορική πτήση που θα σύνδεε την Κύπρο με τον έξω κόσμο. Όμως για αεροδρόμιο βέβαια ούτε λόγος ακόμα να γίνεται! Γι αυτό και μόνη  λύση ήταν ένα … «απέραντο αεροδρόμιο» που λέγεται  θάλασσα και ασφαλώς μόνο μέσο να χρησιμοποιηθεί το αεροδρόμιο αυτό το υδροπλάνο.
Έτσι λοιπόν στις 19 Απριλίου του 1932 το αερόπλοιο της «Αυτοκρατορικής Αεροπλοΐας», ένα δεκαπενταθέσιο υδροπλάνο «της τάξεως Σκιπίωνος»  με τέσσερα άτομα πλήρωμα «περιλαμβάνων τροφοδότην δυνάμενον να παρέχη τροφήν και ποτά κατά τον πλουν», (όπως αναφέρεται στο σχετικό δημοσίευμα της λεμεσιανής εφημερίδας «Παρατηρητής) , προερχόμενον  εξ Αγγλίας, προσέγγιζε για πρώτη φορά στο μόλο της Λεμεσού απέναντι από το ξενοδοχείο Κοντινεντάλ. Και στις 23 Απριλίου ακολούθησε  το αερόπλοιο που έκανε το δρομολόγιο εξ ανατολών προς δυσμάς προερχόμενο εξ Ινδιών.
 Η προοδευτική επομένως τότε, οικονομικά, εμπορικά , βιομηχανικά, πολιτισμικά και όχι μόνο Λεμεσός προσφερόταν ως το ιδανικό μέρος να ξεκινήσει στην Κύπρο η επαναστατική τότε για τα συγκοινωνιακά δεδομένα της εποχής αυτή πρωτιά. Μια ακόμα πρωτιά από τις πολλές της σύγχρονης ιστορίας της Λεμεσού. (Πρώτα τηλέφωνα στα σπίτια, φωτισμός στους δρόμους, κυπριακή ναυσιπλοΐα,  εμπορική έκθεση και δεκάδες άλλες)
Η  εφημερίδα «Παρατηρητής» της Λεμεσού,  σε δύο διαδοχικές εκδόσεις  της, στις 16 που προανάγγελλε και στις 23 Απριλίου 1932 που το περιέγραφε,  κάνει εκτεταμένη αναφορά και με πολύ θαυμασμό  στο πρωτοφανές για την πόλη αλλά και για όλη την Κύπρο γεγονός, γράφοντας ανάμεσα σ άλλα:
«Το εκ Λεμεσού προς δυσμάς ακολουθούμενον  δρομολόγιον είναι Ρόδος, Αθήναι (θα παραμένουν την νύκτα  εις το εν Αθήναις  ξενοδοχείον «Ακρόπολις») και θα φθάνη  εις  Μπρίντιζι δια του αέρος ενωρίς το απόγευμα. Μπρίντιζι εις Παρισίους σιδηροδρομικώς. Παρίσι εις Λονδίνον  δια του αέρος. Το εκ Λεμεσού εις Αθήνας χρονικό διάστημα είναι κατά προσέγγισιν επτά ώραι, εις Μπρίντιζι μία ημέρα και ολίγαι ώραι και εις Λονδίνο 3 ημέραι. Το εκ Λεμεσού προς ανατολάς δρομολόγιον σταθμεύει το πρώτο εις Τιβεριάδα παρά την λίμνην της Γαλιλαίας εν Παλαιστίνη. Εκείθεν αεροπλάνον μεταφέρει επιβάτας και ταχυδρομείον εις Βαγδάτην,  Μπάσραν και Καράσιη. Η άφιξις εις Τιβεριάδα συντελείται εις 2 ½ ώρας και η εκείθεν εις Χάιφα άφιξις εντός βραχέως χρονικού διαστήματος δι’ αυτοκινήτου. Το προς Ανατολάς κατευθυνόμενον   αερόπλοιον θα φθάση εις Λεμεσόν το απόγευμα της Τρίτης και θα φθάση εις Τιβεριάδαν την αυτήν εσπέραν. Οι επιβάται και το ταχυδρομείον φθάνουν εις Βαγδάτην ολίγον τι μετά την μεσηβρίαν την Τετάρτην και εις Μπάσρα την εσπέραν της Τετάρτης. Η άφιξις εις Κρασιή συντελείται Παρασκευήν απόγευμα.»



Τόσο … «σύντομα»  θα έφθανε κανένας δια του υδροπλάνου της «Αυτοκρατορικής Αεροπλοοίας» στο Λονδίνο ή στο Καράτσι των Ινδιών ξεκινώντας από τη Λεμεσό απέναντι από το ξενοδοχείο Κοντινεντάλ! Κι  όμως για τα δεδομένα της εποχής ήταν ένας επαναστατικός χρόνος ρεκόρ αν λάβουμε υπόψη τις εβδομάδες που χρειαζόταν κανείς για  να πάει στη Ευρώπη και στην Ανατολή. Και τις ίδιες εβδομάδες χρειαζόταν ένα γράμμα δια του ταχυδρομείου ( μάλλον «βραδυδρομείου» καλύτερα!). Γι αυτό και πολλοί λεμεσιανοί συλλέκτες και μη, έσπευσαν να σφραγίσουν στους σχετικούς ταχυδρομικούς φακέλους αλληλογραφίας με την σχετική ένδειξη «By air mail-par Avion ».
Ας δούμε όμως  και την  είδηση για την άφιξη του πρώτου αυτού υδροπλάνου στη πόλη μας, σύμφωνα πάντοτε όπως είπαμε με τον « Παρατηρητή»:
«Την περασμένην Τρίτην αφίχθη εν Λεμεσώ, εγκαινιάσαν την πρώτην εν Κύπρω αεροπορικήν ταχυδρομικήν υπηρεσίαν, το μεγάλο υδροπλάνον της «Αυτοκρατορικής Αεροπορικής Γραμμής».
«Εις τας 2.30 ακριβώς προσεθαλασσώθη πλησίον της μεγάλης αποβάθρας και επροχώρησεν  κατόπιν εις την επί τούτω τοποθετηθείσαν σημαδούραν πλησίον της μικράς αποβάθρας και αντικρύ  στο μεγάλο  ξενοδοχείον  Continental. Από ενωρίς  εκατοντάδες κόσμου κατέκλυσαν την προκυμαίαν ατενίζοντας προς Δυσμάς δια να διακρίνουν εις τον ορίζοντα την ιπταμένην μηχανήν. Επί της αποβάθρας ενέμενον ο εντ. Διοικητής Λεμεσού, ο Αρχιτελώνης, ο γεν. Διευθυντής των Ταχυδρομείων, ο Δήμαρχος και αι λιμενικαί αρχαί. Επ’ αυτού επέβαινον 8 επιβάται. Εκ Λεμεσού δε ανεχώρησαν τέσσαρες»
 Θα ήταν αλήθεια ενδιαφέρον να ξέραμε ποιοι ήταν οι τέσσερις αυτοί πρωτοπόροι κύπριοι, (κατά πάσα πιθανότητα λεμεσιανοί), που αναχώρησαν για πρώτη φορά εκ Κύπρου χρησιμοποιώντας το επαναστατικό για την εποχή εκείνη δι αέρος μεταφορικό μέσο, το υδροπλάνο…
Λεζάντες:
 Φώτο 1 Το υδροπλάνο της Αυτοκρατορικής Αεροπλοΐας της τάξεως Σκιπίων στη θαλασσα της Λεμεσού. Μαούνες και λάντσιες για να εξυπηρετήσουν επιβάτες και ταχυδρομείο!
Φώτο 2 Η αποβάθρα του Κοντινεντάλ από όπου γινόταν η επιβίβαση προς το υδροπλάνο.
Φώτο 3 Αυτή την εικόνα αντίκριζαν από το φινιστρίνι τους οι πιλότοι και οι επιβάτες του υδροπλάνου φτάνοντας στη Λεμεσό.
Φώτο 4,5,6,7 Αναμνηστικοί φάκελοι της πρώτης πτήσης από Κύπρο, Ελλάδα και Αγγλία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: